Dlaczego niemalże identycznie wyglądająca bluzka w modnym butiku kosztuje kilkaset złotych, podczas gdy klient zwykłego sklepu może ją zakupić za niecałe sto złotych? W jaki sposób właściciele marketów odzieżowych ustalają ceny swoich towarów? Odpowiedzi na te pytania powinny być jasne i dostępne dla wszystkich konsumentów. Niestety, często tak nie jest.
Koszty materiałów, produkcji, marża i podatek
Niemalże jedną czwartą ceny wyrobu odzieżowego stanowi materiał zastosowany przy produkcji. Tanią odzież damską wykonuje się z tworzyw sztucznych, podczas gdy ta lepszej jakości będzie składać się z tkanin luksusowych (np. jedwabiu bądź kaszmiru). Sam proces produkcji też kosztuje i również wpływa na cenę produktu, podobnie jak opłacany przez firmę podatek. To, co jednak przeraża najbardziej, to koszty stałe. Choć mogą one stanowić nawet kilkadziesiąt procent ceny towaru, właściciele sklepów niechętnie mówią o tym, co właściwie się do nich zalicza. Można się domyślać, że chodzi tu o reklamę, pensje pracownicze oraz utrzymanie całego biznesu.
Gdzie sprzedawana jest tania odzież damska?
Oczywiście wśród przerażająco drogich wyrobów ubraniowych można znaleźć tanią odzież damską. Ta, za którą można zapłacić mniejsze pieniądze zawsze będzie sprzedawana w sklepach internetowych, gdyż ich koszty stałe są znacznie mniejsze – nie trzeba do nich doliczać utrzymania placówki sprzedażowej, pensji pracowniczych czy dodatkowych elementów wyposażenia butików. Kupując tańszą odzież, należy jednak liczyć się z tym, że jej jakość będzie nieco gorsza. Mimo tego jest to i tak korzystniejsze rozwiązanie od inwestowania w markowe ubrania, kompletnie niewarte swojej ceny.